نهج البلاغه
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《احْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِکَ
بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ》
كينه و بدخواهى ديگران را
از سينه خود درو كن
تا بدخواهى به تو از سينه ديگران
ريشه كن شود
↲نهج البلاغه، حکمت ۱۷۸
فرم در حال بارگذاری ...
نهج البلاغه
💠امام «علی» علیه السلام:
همه زهد، ميان دو جمله از قرآن قرار گرفته است. خداى تعالى مى فرمايد: «تا بر آنچه از دستتان مى رود اندوهگين نباشيد و بدانچه به دستتان مى آيد شادمانى نكنيد». كسى كه بر گذشته تأسف نخورد و بر آينده شادمان نباشد زهد را از دو سوى آن گرفته است
📜حکمت ۴۳۹ نهج البلاغه
فرم در حال بارگذاری ...
امام هادی علیهالسلام
《اِنَّ الحَرامَ لا ینمی وَ اِن نَمی لا یبارَک
لَهُ فیهِ وَما اَنفَقَهُ لَم یؤجَر عَلَیهِ وَما خَلَّفَهُ
کانَ زادَهُ اِلَی النّارِ》
به راستی که حرام افزایش نمییابد
اگر افزایش یابد، برکتی ندارد
و اگر انفاق شود، پاداشی ندارد
و اگر بماند، توشهای به سوی
آتش خواهد بود
↲کافی، جلد ۵، صفحه ۱۲۵
فرم در حال بارگذاری ...
وَرَع
🔴 دو کلمه در بارهی وَرَع …
✅ حاج آقا مجتبی تهرانی(ره):
🔹در روایت آمده، آنچه موجب میشود، ایمان در دل انسان استوار بماند، «وَرَع» است.[۱] وَرَع آن حالتی در انسان است که به خود بگوید: «نکند من خلاف کنم»! در مقام عمل، به این حالت «پرهیز از حرام» گفته میشود. وَرَع مانند تقوا یک ملکه است. تقوا ملکهای است که دو پایه و اساس دارد؛ یک پایه آن «ایمان مستمر» و پایه دیگرش «عمل مکرّر» است. وَرَع نیز مانند تقوا ملکهای است که وجودش در انسان باعث میشود، ایمان در دل استوار بماند. در مقابل وَرَع، لااُبالیگری یعنی بیباکی نسبت به گفتار و کردار قرار دارد. این حالت است که موجب تزلزل ایمان میشود. لااُبالیگری، ایمان را متزلزل میکند و وَرَع آن را پایدار میکند.(۸۳/۱۲/۳)
📚 [۱]. بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۳۰۴؛ «عَنْ أَبَانِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ أَبِيعَبْدِاللَّهِ قَالَ قُلْتُ مَا الَّذِي يُثْبِتُ الْإِيمَانَ فِي الْعَبْدِ قَالَ الَّذِي يُثْبِتُهُ فِيهِ الْوَرَعُ».
فرم در حال بارگذاری ...