در محضر قرآن کریم
🔴 در محضر قرآن کریم
✅ وَإِذَا لَمْ تَأْتِهِم بَِایَةٍ قَالُواْ لَوْلَا اجْتَبَیْتَهَا قُلْ إِنَّمَآ أَتَّبِعُ مَا یُوحَى إِلَىَّ مِن رَّبِّى هَذَا بَصَائِرُ مِن رَّبِّکُمْ وَهُدَىً وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (اعراف/203)
🔹 و هرگاه آیهاى براى آنان نیاورى (و چند روزى تلاوت وحى قطع شود)، مىگویند: چرا آیهاى برنگزیدى؟! بگو: من فقط چیزى را پیروى مىکنم که از سوى پروردگارم بر من وحى مىشود. این (قرآن) بصیرتهایى از سوى پروردگارتان است و براى کسانى که ایمان آورند، مایهى هدایت و رحمت است.
🔸 «اجتباء» از «جبایت»، به معناى جمع کردن آب در حوض است. به حوض نیز «جابیه» مىگویند. جمعآورى خراج و مالیات را هم «جبایت» مىگویند، سپس به جمعآورى چیزهاى گزیده شده، «اجتباء» گفته شده است. و شاید معناى آیه این باشد که چرا معجزهاى را که از تو درخواست کردیم، برنگزیدى و معجزهى دیگرى آوردى و طبق سلیقهى ما عمل نکردى؟! قرآن فرموده است که پیامبر اکرم(ص) کاملاً تابع وحی بود و از پیش خود هیچ کلامی را کم یا زیاد نکرد و هیچ کلمهای را نیز در وحی دچار نسیان نشد. (آیات 1 تا 10 سوره نجم را ملاحظه نمایید)
❇️ از پیامهای آیه
▫️آیات قرآن، معجزه و نشانهى حقّانیّت رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله است. «لم تأتهم بآیة»
▫️آیات قرآن، گاهى با فاصله زمانى طولانى نازل مىشد. «و اذا لم تأتهم بآیة»
▫️لازم نیست مُبلّغ، هر روز سخن جدیدى ارائه کند، شاید گاهى سکوت لازم باشد. «لم تأتهم بآیة»
▫️کفّار، آیات قرآن را مطالبى برگزیدهى پیامبر(ص) مىپنداشتند که از این سو و آن سو جمعآورى کرده و به مردم ارائه مىدهد، نه آنکه وحى الهى باشد. «لولا اجتبیتها»
▫️کفّار بهانهجو، پیامبر(ص) را به خاطر فاصله افتادن در نزول وحى شماتت مىکردند. «قالوا لولا اجتبیتها»
▫️رهبر آسمانى نباید تحت تأثیر بهانهگیرىها و تقاضاهاى نابجا قرار گیرد، بلکه باید پاسخ بهانهها را صریح و قاطع بیان کند. «قل انّما اتّبع…»
▫️پیامبر، تنها از سرچشمهى وحى فرمان مىگیرد، نه آنکه مطالبى را از پیش خود برگزیده و ارائه دهد. «انّما اتّبع ما یوحى الىّ»
▫️وحى، وسیلهى تربیت پیامبر(ص) و امّت و لازمهى ربوبیّت خداست. «ربىّ، ربّکم»
▫️هدایتهاى قرآن، ناب است و ذرّهاى با انحراف مخلوط نیست. (بکار بردن کلمهى «هُدى» به جاى «هاد»، نشانهى آن است که قرآن یکپارچه هدایت است)
▫️ارشاد و هدایت باید براساس بصیرت باشد. «بصائر، هُدىً»
▫️قرآن، هم کتاب شناخت و بصیرت فکرى است، «بصائر» هم راهنماى ارشاد و حرکت عملى. «هُدى» و نتیجهى پیروى از آن، رحمت و برکت در دو جهان است. «و رحمةٌ»
▫️گرچه قرآن کتاب هدایت براى عموم است، امّا تنها صاحبان ایمان از این هدایت بهره مىبرند و کوردلان که از بصیرت و هدایت الهى دورند، خود را از این رحمت محروم مىکنند. «هدى و رحمةٌ لقومٍ یؤمنون»
فرم در حال بارگذاری ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🌼 پیامبر اکرم« ص »:
هر که از برادر خود گناهی بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.
📚 المعجم الکبیر طبرانی، ج 19، ص 440
فرم در حال بارگذاری ...
نحوه صحیح قرائت قرآن از زبان امام صادق علیه السلام
◽️قرآن نباید تندتند خوانده شود؛ بلکه با ترتیل و آرامش خوانده میشود.
◽️هر گاه به آیهای رسیدی که یاد بهشت در آن است، درنگ کن و از خدا بهشت بخواه
◽️و هرگاه به آیهای رسیدی که یاد آتش در آن است، بایست و از آتش به درگاه خدا پناه ببر.
📗منبع حدیث: کافی ج1 ص617
✍ برای فهم بهتر هر آیه، اگر تسلط به زبان عربی نداریم بهتر است ابتدا ترجمه فارسی زیر آیه رو بخونیم و سپس آن آیه را.
فرم در حال بارگذاری ...
قرآن صامت و قرآن ناطق
🟢 قرآن صامت و قرآن ناطق
◀️ جزء سی ام
📖 سوره علق
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ (3) الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (5) کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى (6)أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى (7) إِنَّ إِلى رَبِّکَ الرُّجْعى (8)
🔰 به نام خدا که رحمتش بىاندازه است و مهربانىاش همیشگى بخوان به نام پروردگارت که [ همه آفریدهها را ] آفریده [ همان که ] انسان را از علق به وجود آورد . بخوان در حالى که پروردگارت کریمترین [ کریمان ] است . همان که به وسیله قلم آموخت، [ و ] به انسان آنچه را نمىدانست تعلیم داد . این چنین نیست [ که انسان سپاس گزار باشد ] مسلماً انسان سرکشى مىکند . ( براى اینکه خود را بىنیاز مىپندارد . بىتردید بازگشت به سوى پروردگار توست .
🔹 - دعوت به قرارگرفتن تحت برنامه الهی
🔹 - تنها «خالق» است که می تواند «ربّ» باشد و طرح و برنامۀ رستگاری انسان را ارائه کند.
🔹 - ربِّ کریم، در پی کرامت ِ انسان و رُشد و رستگاری اوست بر خلاف طواغیت که در پی اسارت انسان هستند.
🔹 - جهالت بزرگترین مشکل بشر است؛ دین الهی در پی رشد و بالا بردن هوش و توانائی انسان است.
⬅️ لذا اولین قدم، توانائی خواندن و نوشتن است.
🔸 - برای رستگاری انسان لازم است این توانائی در مسیر درک و فهم این برنامه قرار گیرد.
⬅️از این روی لازم است خواندن و نوشتن با قرآن آغاز شود.
🔸 - حوزه ادراک علوم تجربی، عالَم حس است و عقل نیز مدرک کلیات است؛ در نتیجه برای شناخت کامل از ما وراء حس راهی جز وحی نیست.
🔸 - نقش باور به خدا (رَبِّکَ) و ابدیت (إِلى رَبِّکَ الرُّجْعى) در مدیریت انسان و پیشگیری از طغیان.
🔺 علوم تجربی منهای باور به خدا و ابدیت ، سبب نابودی انسان خواهد شد.«إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْر إِلاَّ الَّذین….»
🟡 کارکرد دین:
🔹 - رهائی از زندان نگرش تولد تا مرگ و تبیین نگرش خلقت تا ابدیت
🔹 - تبیین رابطه بین عالَم دنیا با عالم ابدی.«عَلَّمَکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُون» (بقره، 239)
🔹 - ترسیم خطوط کلی و سنت های حاکم بر این عالم
🔹 - برنامه رشد و رستگاری
🔺 طرح کلی این برنامه ، حول محور حجت حی زمان هست ؛
◀️اگر این طرح و برنامه را درست فهمیدیم معنای « بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ » را به خوبی درک خواهیم کرد.
🔷 و از تلاش در جهت تحقق آن در گستره جهانی با ظهور امام زمان دریغ نخواهیم کرد .
فرم در حال بارگذاری ...