امام رضا علیه السلام
🍃 امام رضا علیه السلام می فرمایند:
💫 أحسِنِ الظَّنَّ باللّهِ؛ فإنّ اللّهَ عَزَّوجلَّ یقولُ: أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِیَ المُؤمِنِ بی؛ إن خَیرا فخَیرا، و إن شَرّا فَشَرّا 💫
✨به خداوند گمان نیک ببر؛ زیرا خداى عزّوجلّ مى فرماید: من نزد گمان بنده مؤمن خویشم؛ اگر گمانِ او به من نیک باشد، مطابق آن گمان با او رفتار کنم و اگر بد باشد نیز مطابق همان گمانِ بد با او عمل کنم.✨
📗منبع: میزان الحکمه ج6 ص577
فرم در حال بارگذاری ...
رفع گرفتاری و سختی
از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که:
حضرتش فرمود هرگاه کسی در سختی افتاده و به دنبال نجات است و یا به دنبال امر مهمی است در سجده نماز بگوید :
اِلهی اَنتَ الذی قُلتَ قُلِ ادْعُوا الَّذِینَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلَا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ عَنْکُمْ وَلَا تَحْوِیلًا فَیا مَن عَلَیکَ کَشفَ الضُّرِّ عَنّا وَ تَحویلِهِ اِکشِف ما بِی
هنگامی که این الفاظ را بگوید خداوند متعال گرفتاری او را برطرف خواهد کرد و این عمل که از حضرت رسیده است مجرب است
📚 دو هزار دستور العمل مجرب ص 195
•
فرم در حال بارگذاری ...
ذکر علی عباده
🍃 🌸 ذکر علی عباده 🌸 🍃
🍃 🌸 پیامبراکــرم(ص) فرمودند:
خدای ســبحان پیامبــران را از درخت های مختلف و پراکنــده خلق کرد اما من و
علی(ع) را از درخت واحد خلق کرد من اصل شجره هستم و علی(ع) فرع آن است حسن
و حســین(ع) میوه های این درخت هستند شیعیان ما برگ های سبز این درخت هستند،
هرکســی به شاخه ای از شــاخه های این درخت بچسبد و آویزان شود نجات مییابد و
هرکســی از آن جدا شــود و فاصله گیرد هالک گردد اگر عابدی سه هزار سال عبادت
کند در حالی که محبت ما اهل بیت را درک نکند خدای رحمان او را با صورت در آتش
جهنم سرنگون کند. 🌸 🍃
📚 شواهدالتنزیل، ج 1 .ص 544
فرم در حال بارگذاری ...
وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
🔹 وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
🔸 و از گفتار باطل [چون دروغ، افترا، غیبت و شهادتِ ناحق] دوری کنید.
🔸 And avoid false speech
📗سوره حج، آیه 30
فرم در حال بارگذاری ...
شرط ترقی درجات بهشتی
✅ آیتالله جوادی آملی:
🔸 در روایات هست که روز قیامت «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه»؛[1] به قاری قرآن و صاحب قرآن گفته می شود بخوان و بالا برو. انسان ممکن است در دنیا یک قرآن را ختم کند، چون خواندن و قرائت ظاهری قرآن دشوار نیست، ممکن است کسی این شش هزار و اندی آیه را یکی پس از دیگری بخواند و تمام کند، اما در قیامت اینچنین نیست، بعضی ها چهار آیه می خوانند و خسته می شوند، بعضی ها پنج آیه را می خوانند و خسته می شوند، بعضی ها پنجاه آیه را می خوانند و خسته می شوند، این طور نیست که مانند دنیا هر چه که بخواهد بتواند بخواند، بلکه همان گونه که به هر آیهای عمل کرده است، می تواند بخواند و بالا برود و هر آیه ای که عمل نکرده یا متوجّه نشده است، نمی تواند بخواند. این طور نیست که «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه» مثل دنیا باشد که پشت سر هم بتواند یک قرآن را ختم بدهد، وگرنه هر کس به درجات فراوانی میرسد. بنابراین بعضی ها سه یا چهار آیه را می توانند بخوانند، برای اینکه به این سه ـ چهار آیه عمل کرده اند، همین سه ـ چهار آیه را فهمیده اند، بعضی ها آیات بیشتری را فهمیدند و به آیات بیشتری عمل کردند و به همین ترتیب.
🔸 خود [خواندن ظاهری قرآن] هم انگیزهای است، برای اینکه ـ انشاءالله ـ معنای آیه را بفهمند یک، عمل بکنند دو، بالا بروند سه. اگر صرف قرائت قرآن بود به آنها میگویند که شما چون در دنیا ده تا قرآن یا صد تا قرآن یا کمتر و بیشتر قرآن ختم کردی یا قرآن حفظ کردی ثمرهٴ آن حفظ قرآنتان این است، اما اینجا هر چه بخوانی بالا بروی نیست. بله، ده سال قرآن خواندی و کل قرآن را حفظ کردی ثواب حفظ قرآن همین است که به او میدهند؛ اما بگویند بخوان و بالا برو این هر چه که بلد است میخواند، بلد است یعنی معنایش را بلد است، تدبّر کرده، عمقش را رسیده یک، باور کرده دو، خُلقی است متخلّق شده سه، فقهی و حقوقی است عمل کرده چهار، همان پنج ـ شش تا آیه را میخواند یا پنجاه ـ شصت تا آیه را میخواند یا دویست ـ سیصد تا آیه را میخواند، برابر فهم او و ایمان او و تخلّق او و عمل او. هر اندازه که عمل کرده است قدرت خواندن دارد، نه هر اندازه که در دنیا خواند!
🔸 به ما نگفتند «من فعل الحَسَنة»، بلکه گفتند ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَة … ﴾، در قیامت اگر کسی نقد آورد و چیزی در دست او بود مهم است، نه اینکه در دنیا هر چه کرد. خیلی از چیزها است که انسان در دنیا کارش را انجام می دهد و پاداشش را هم نقد می گیرد، اما بعضی از کارها است که فقط پاداشش در قیامت هست، فرمود ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَة فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾؛[2] یعنی اگر کسی نقداً چیزی در دست او باشد و وارد صحنهٴ قیامت شود، آنگاه برایش ده برابر پاداش است و اگر کسی توانست آنجا چند آیه بیشتر بخواند، آنگاه معلوم می شود که «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه» یعنی چه.
[1] . کافی، ج2، ص603
[2] . سوره انعام، آیه106
📚 درس تفسیر سوره مبارکه نحل جلسه 109 (86/3/13)
فرم در حال بارگذاری ...