مباحث موضوعی قرآن
💠 امنیّت در آیات قرآن
✅ امنیّت که سنگ زیربنای حیات فردی و اجتماعی بشر است، در قرآن اهمیّت ویژهای دارد، تا آنجا که این کتاب آسمانی، امنیّت را؛ پیش شرط توسعه اقتصادی، زمینهساز رشد معنوی و مایهی خوداتکایی سیاسی، معرفی کردهاست. در این خصوص، چند آیه را مرور میکنیم:
🔸 رفاه و شکوفایی اقتصادی وامدار برقراری امنیت است:
🔹 و ضرب الله مثلا قریة کانت آمنة مطمئنة یأتیها رزقها رغدا من کل مکان (نحل/بخشی از آیه112)
🔹 و اذ قال ابراهیم ربّ اجعل هذا بلدا آمنا و ارزق اهله من الثمرات (بقره/بخشی از آیه 126)
🔸 رشد معنوی در سایه امنیت امکانپذیر است:
🔹 فاذا امنتم فاذکرواالله (بقره/بخشی از آیه 239)
🔹 فاذا اطمأنتم فاقیموا الصلاة (نساء/بخشی از آیه103)
🔸 مقابله و برخورد با امنیتستیزان داخلی و خارجی:
🔹 مائده/33، بقره/190 تا 193
🔸 قرآن با یادآوری امنیتخواهی حضرت ابراهیم(ع) و طرح داستان ذوالقرنین، گوشهای از پیشینه امنیت را گزارش کردهاست:
🔹 ابراهیم/بخشی از آیه35، کهف/94 تا 97
🔸 قرآن، برقراری امنیت را از آن رو لازم میداند که در سایه آن، دستورات الاهی اجرا گردد و ارزشها گسترش یابد (امنیت، وسیله است نه هدف)
🔹 بقره/239و 125
🔹 و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم اَمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا (نور/55)
🔹 فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف (قریش/3و4)
🔹 فقاتلوا التی تبغی حتی تفیءالی امر الله (حجرات/9)
🔸 در نگاه قرآن؛
🔹 تجاوز به جان مردم، امری مردود و ناپسند است (اسراء/33)
🔹 و با حکم قصاص، امنیت را از جانیان و … سلب میکند (بقره/179).
🔹 از تجاوز ظالمانه به اعتبار و حیثیت مردم منع کردهاست (حجرات/11و12)
🔹 و این حق را برای ستمدیدگان نیز محفوظ داشتهاست که اینان بتوانند، حقوق از دست رفته خویش را بازیابند (نساء/148).
🔹 همچنین، اگر قرآن در باره پناه دادن به برخی افراد، نظری مساعد دارد (توبه/6)
🔹 ولی در باره مشرکان امنیت ستیز، دستوری قاطع و بازدارنده داده است (بقره/193)
🔹 قرآن، اِعمال خشونت علیه اخلالگران امنیت را فضل و رحمت خداوند میداند و اگر در برابر تجاوز و تباهی سکوت شود، آرامش و امنیت، تهدید خواهد شد (بقره/251).
فرم در حال بارگذاری ...
سه آفت و سه راه حلّ قرآنی
✅ استاد قرائتی:
▪️آفت اول: اگر مبتلا به شهوات شدى …
🔸 راه حل ⬅️ در نمازت تجدید نظر کن، حتماً دچار سهلانگارى در نمازت شدهای.
🔹 فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات (مریم/59)
▪️آفت دوم: اگر احساس بدبختى و عدم توفیق کردى …
🔸 راه حل ⬅️ در رفتارت با مادرت تجدید نظر کن.
🔹 و برّ بوالدتى و لم یجعلنى جبارا شقیا (مریم/32)
▪️آفت سوم: اگر احساس تنگى و سخت شدن زندگى کردى …
🔸 راه حل ⬅️ رابطهات را با قران (1) درست کن.
🔹 و من اعرض عن ذکرى فان له معیشة ضنکا (طه/124)
(1) ذکری: یاد خداست و نماز، قرآن، دعا و ولایت علی(ع) و … میتواند از مصادیق آن باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
امام علی علیهالسلام
فی وصِیَّةٍ لابنِهِ الحَسَنِ علیه السلام: و ألْجِئْ نَفسَکَ فی اُمورِکَ کُلِّها إلى إلهِکَ؛ فإنّکَ تُلجِئُها إلى کَهفٍ حَریزٍ، و مانِعٍ عَزیزٍ.
در سفارش خود به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: در همه کارهایت خود را در پناه خداى خویش در آور؛ زیرا با این کار، خویشتن را در پناهگاهى نفوذ ناپذیر و در پسِ مانعى استوار در آوردهاى.
📚 نهج البلاغه، نامه ٣١
#حدیث
فرم در حال بارگذاری ...
مباحث موضوعی قرآن
💠 قرضالحسنه در قرآن
✅ من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیره و الله یقبض و یبصط و الیه ترجعون (بقره/245)؛ کیست که به خدا «قرضالحسنهای» دهد و (از آنچه که خدا به او بخشیده، انفاق کند) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که (روزی بندگان را) محدود یا گسترده میسازد (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمیشود) و به سوی او باز گردانده میشوید (و پاداش خود را خواهید گرفت).
🔸 «قرض» از نظر لغوی به معنای قطع کردن و بریدن است و صاحب مال با قرض دادن، مقداری از مالش را از خود جدا می کند. این واژه 13 بار در قرآن آمده و به دنبال آن کلمه «حَسَنا» نیز ذکر شده است.
🔹 این ترکیب بیانگر آن است که قرض دادن باید به صورت نیکو انجام شود، از جمله: آبرومندانه باشد، بیمنت باشد، بدون چشمداشت به سود و بهره باشد، برای خشنودی خدا باشد و از روی میل و علاقه و …
🔸 قرضالحسنه مصطلح فقهی با انفاق و قرض الحسنه قرآنی فرق دارد. از منظر قرآن، هر کار خیری که انسان برای خدا انجام میدهد قرضالحسنه به اوست، خواه عبادت مصطلح باشد مانند نماز و روزه یا انفاق مالی یا کارهای خدماتی و عام المنفعه مانند مسجد و مدرسه سازی یا جبهه رفتن و جهاد در راه خدا.
🔹 قرض گیرنده در این گونه آیات خداست نه مردم. خداوند عین آن را به او باز میگرداند (بقره/110) و چندین برابر آن پاداش میدهد. البته خداوند برای تشویق و ترغیب بندگان صالح به کارهای خیر، تعابیر گوناگونی دارد. (آل عمران/172، توبه/120، توبه/111، بقره/195 و …)
🔸 انسان باید با رغبت و افتخار قرض دهد چون، طرف معاملهاش خدای سبحان است، البته قرضی مقبول خداوند است که دارای حُسن فعلی و حُسن فاعلی باشد (فاطر/10، بقره 267). هدف از استقراض الهی بهرهمندی شخص انفاق کننده است نه خدا (حدید/11 و 18، مائده/12، مزمل/20، تغابن/17).
🔹 قرض حَسَن در تهذیب نفس و تطهیر آن مؤثر است (نساء/128، حشر/9، تغابن/16). نکته آخر اینکه، حصر قبض و بسط به دست خدا در آخر آیه 245 بقره، برای تبیین توحید ناب در تمام شؤون زندگی است و به اراده مطلق او بر میگردد.
⬅️ اگر فرهنگ نیکوی قرض الحسنه در جامعه حاکم شود، علاوه بر جلوگیری از بسیاری از مفاسد اقتصادی از جمله ربا، باعث تقویت روحیه ایثار، فداکاری، احسان و نوعدوستی خواهد شد و تأسیس صندوقهای قرضالحسنه قانونمند در رفع و حل برخی مشکلات همچون اشتغال و ازدواج میتواند مؤثر باشد. انشاءالله
فرم در حال بارگذاری ...
دفع استرس و اضطراب
علامه طباطبایی رحمت الله علیه
فرمودند دست بر قلب خود گذاشته و
آیه 35 سوره #نور را بخوان
اضطراب از شما زایل می گردد
📖 روزنههایی از عالم غیب 211
فرم در حال بارگذاری ...